artykuł książkahotKryminalna KulturacjaKryminalne TrendyKsiążkitop książkazestawienie książka

Top 25 – najlepsze kryminały

Zestawienie najciekawszych powieści kryminalnych                   

Dziś na Mechanicznej Kulturacji podjęliśmy się nie lada trudnego zadania. Postanowiliśmy zrobić zestawienie 25 najlepszych naszym, subiektywnym oczywiście, zdaniem powieści kryminalnych. Czytaliście? Zgadzacie się z tym zestawieniem? A może macie inne propozycje?

25. Nie mów nikomu- Harlan Coben                                             

Głównym bohaterem jest młody lekarz David Beck, który osiem lat wcześniej stracił żonę. Padła ona ofiarą seryjnego zabójcy, a główny bohater sam ledwie uszedł z życiem. David nie może się pozbierać po tym przykrym doświadczeniu, nie może zapomnieć o swojej ukochanej żonie. Przez ten czas całkowicie poświęca się pracy w szpitalu, nie myśląc o sobie i swoich potrzebach. Niespodziewanie pocztą elektroniczną otrzymuje niezbity dowód, że jego żona żyje. Jak to możliwe, skoro jej ciało zostało zidentyfikowane ponad wszelką wątpliwość? Coben kreśli zawiłą intrygę, pełną zwrotów akcji, co rusz wprowadzając w błąd czytelnika.

 

24. Poziom Śmierci – Lee Child                                                    

Jack Reacher to jeden z najbardziej rozpoznawalnych literackich bohaterów. Twardy, bezkompromisowy i brutalny. Jego życie to jedna wielka krucjata przeciwko złu. To właśnie Poziom Śmierci przybliżył nam tę postać, czyniąc z niego największego twardziela, który rozwiąże każdą kryminalną zagadkę i poradzi sobie z każdym problemem. Nie mogło więc zabraknąć debiutu literackiego Childa na tej liście. 

 

 

23. Prawnik z Lincolna. Michael Connelly                                        

Prawnik z Lincolna to przede wszystkim thriller sądowniczy, ale w dużym stopniu to również kryminał. Connelly już wcześniej udowodnił, że potrafi łączyć te dwa gatunki, a teraz utwierdza w tym swoich czytelników. Ta wybuchowa mieszanka sprawia, że ciężko się oderwać od tej historii. Po drodze zaś dostajemy mnóstwo tajemnic, zwrotów akcji i fabularnych twistów. Haller to naprawdę mocny zawodnik, którego podejście do spraw sądowych potrafi przyciągnąć uwagę czytelnika.

 

22. Kolekcjoner – James Patterson                                                  

Dżentelmen i Casanova – dwóch seryjnych zabójców działających po przeciwległych stronach USA, wybierających ofiary spośród młodych, pięknych kobiet. Jeden grasuje w Kalifornii, drugi na wschodnim wybrzeżu. Do sprawy włącza się Alec Cross. Wyśmienity kryminał. Patterson wie jak poprowadzić fabułę, aby czytelnik nawet przez moment się nie nudził. Do samego końca trzyma w napięciu.

 

 

21. Morderstwo w Orient Expressie – Agatha Christie                  

Po rozwiązaniu sprawy kryminalnej w Azji Herkules Poirot wraca do Europy. Pociąg Orient Express, którym podróżuje, grzęźnie w zaspie śnieżnej. W nocy w niewyjaśnionych okolicznościach ginie jeden z pasażerów. Detektyw Poirot rozpoczyna dochodzenie. Sztandarowa powieść detektywistyczna, z której do dzisiaj czerpie wenę wielu pisarzy tego gatunku. Intrygujące postacie, trudna zagadka i mnóstwo zaskakujących zwrotów akcji sprawia, że nie bez kozery autorkę nazywają królową kryminału.

 

 

20. Pan Mercedes – Stephen King                                                   

Fabuła powieści Kinga zaczyna się od bardzo mocnego uderzenia. W grupę ludzi oczekujących na targi pracy wjeżdża szaleniec Mercedesem, zabijając kilkanaście osób. Śledztwo niestety utyka w martwym punkcie. Po kilku miesiącach morderca nawiązuje kontakt z policjantem prowadzącym tę sprawę, który przebywa na emeryturze myśląc o samobójstwie. Sprawnie poprowadzony kryminał, z galerią barwnych postaci i rewelacyjnie poprowadzoną grą pomiędzy dwoma oponentami. King udowadnia, że w klimatach kryminalnych też czuje się bardzo bobrze.

 

19. Purpurowe Rzeki – Jean-Christophe Grange                             

Autor przenosi nas do niedużego górskiego miasteczka we Francji, gdzie kilkanaście metrów nad wodą znaleziono wiszące zwłoki okaleczonego i torturowanego mężczyzny. Do pomocy w rozwiązaniu sprawy zostaje oddelegowany komisarz Niemans. Niestety sprawa ta będzie dla niego o wiele bardziej skomplikowana i niż sobie to wyobrażał. Grange misternie buduje intrygę, co rusz wprowadzając czytelnika w błąd. Wiele wątków pobocznych dodatkowo wprowadza pewien rodzaj usystematyzowanego chaosu, nadając w ten sposób dodatkowego smaku tej niecodziennej i brutalnej powieści. I do tego wszystkiego Alpy francuskie. Dla fanów kryminałów pozycja obowiązkowa.

18. W Sieci Pająka – James Patterson                                                

Powieść od której zaczęła się kariera Pattersona. Psychopata porywa dwójkę dzieci, przez co trafia na czołówki gazet. Gdy ginie jedno z dzieci do akcji wkracza policyjny profiler – Alex Cross. Niestety sprawa okazuje się o wiele bardziej skomplikowana. Genialny porywacz pada ofiarą jeszcze bardziej błyskotliwego przeciwnika. Autor zachwyca wspaniałym i lekki stylem, który wciąga praktycznie od samego początku.

 

 

17. Moriarty – Anthony Horowitz                                                     

Często się tak zdarza, że kombinowanie z klasycznymi powieściami kończy się porażką. Anthony Horowitz jest jednak wyjątkiem potwierdzającym tę regułę. Horowitz wyciska z Conon Doyle’a wszystko, co najlepsze i robi to z prawdziwym profesjonalizmem. Czytelnik ma wrażenie obcowania z klasycznym dziełem, które z jednej strony wykorzystuje wiele motywów z twórczości Doyle’a a zarazem wprowadza wiele nowych rozwiązań. Historia zaczyna się po rzekomej śmierci Holmesa i Moriarty’ego nad wodospadem Reichenbach. Po wyeliminowaniu arcyłotra jego miejsce planuje przejąć brutalny gang zza oceanu.  Śledczy Frederick Chase z Agencji Detektywistycznej Pinkertona, który podąża jego tropem, znajduje sprzymierzeńca w osobie inspektora Athelneya Jonesa, gorliwego naśladowcy samego Holmesa. Wkrótce jednak zaczną ginąć ludzie, a gra pozorów, w którą uwikłają się bohaterowie, doprowadzi ich do zaskakującego finału.

16. Czarna Dalia – James Ellroy                                                       

Dwóch policjantów prowadzi śledztwo w sprawie tajemniczego morderstwa zmasakrowanej kobiet, której zwłoki znajdują na zapleczu jednego z apartamentowców. Śledztwo prowadzi ich po mrocznych zaułkach Hollywood, gdzie poznają tajemniczą przeszłość denatki, która prasa nazwała Czarną Dalią. Mocna historia, gęsty klimat i wyraziści bohaterowie, to to co stanowi o sile tej powieści, dzięki której autor udowadnia, że w gatunku kryminał noir nie ma sobie równych.

 

15. To nie jest kraj dla starych ludzi – Cormac McCarthy               

Powieść McCarthy’ego to genialna, trzymająca w napięciu historia, opowiedziana w sposób niekonwencjonalny i pozbawiona standardowych fabularnych cech. McCarthy wykorzystuje kryminalny wątek do łamania schematów i opowiadania o sprawach najwyższej wagi. Jako trafny obserwator rzeczywistości kreśli na kartach swej książki obraz nierównej batalii między dobrem a złem. Swoją ilustracją moralnego zepsucia niejednokrotnie chwyta czytelnika za gardło, a ubrane w najprostsze słowa wołanie szeryfa Bella o powrót do normalności zmusza do głębokiej refleksji. Tymczasem pozbawiony emocji chłodny styl autora wywołuje jeszcze większe przerażenie. To poruszająca proza, której lektura nie dostarcza przyjemności, lecz zostawia odbiorcę z poczuciem pustki czekającej na wypełnienie.

14. Pies Baskervilleów – Arthur Conan Doyle                                

Sherlock Holmes i doktor Watson szukają sprawców zabójstw w rodzie Baskervillów. Tropią straszliwą bestię i zimnego mordercę, narażając się na mrożące krew w żyłach niebezpieczeństwa na bagnach Grimpen Mire w oparach gęstej angielskiej mgły. Wielu podejrzanych, zwroty akcji i nieoczekiwany finał. Tę powieść chyba zna każdy fan kryminałów. Klasyka w wykonaniu mistrza – sir Arthura Conan Doyla’e. Autor przedstawia nam historię dziwną i wręcz nierealną, a mimo to potrafi zachwycić. Oczywiście trzeba oceniać przez pryzmat czasu w jakim została napisana.

 

13. Kolekcjoner Kości – Jeffery Deaver                                        

Lincoln Rhyme to sparaliżowany kryminalistyk i były policjant. Gdy w mieście zaczynają ginąć ludzie policja zwraca się do niego o pomoc. Tak zaczyna się pełen emocji wyścig z czasem. Nagrodą jest życie kolejnej porwanej przez szaleńca osoby. Kolekcjoner Kości to ciekawa oraz trzymająca w napięciu historia pełna wartkiej akcji. Nie pozwala nawet przez moment się nudzić. Zmusza czytelnika do intensywnego wysiłku umysłowego. Mimo, że powieść nie jest przyjemną historyjką, ciężko się od niej oderwać.

 

12. Zaginiona Dziewczyna – Gillian Flynn                                    

Nick i Amy obchodzą piątą rocznicę ślubu. Jednak zanim zdążą ją uczcić Amy znika z domu. Podejrzenie pada na Nicka, który dziwnie się zachowuje. Prowadzone śledztwo coraz bardziej udowadnia jego winę. On sam zaś za wszelką cenę chce dowieźć swojej niewinności. Świetnie poprowadzona akcja, będąca swojego rodzaju grą z czytelnikiem. Zachwyca misternie budowana intryga, a autor udowadnia, że punkt widzenia zależy od punktu siedzenia.

 

 

11. Ofiara 44 / System – Tom Rob Smith                                        

Literacki debiut mało znanego w Polsce autora Toma Roba Smitha. Fabuła przedstawia obraz powojennego stalinowskiego ZSRR, gdzie przemoc i terror wobec własnych obywateli są na porządku dziennym. Niestety prawdziwe problemy zamiatane są pod dywan. Jedną z takich spraw są morderstwa dzieci. System jest jedną z tych powieści, którą każdy powinien przeczytać. Aby określić ją jednym słowem, trzeba napisać – genialna! Autor zachwyca merytorycznym przygotowaniem, realizmem i prostym językiem, co sprawia, że książkę natychmiastowo pochłonie każdy. Autor oferuje czytelnikowi niebanalną historię, dojrzałą a zarazem wstrząsającą i przerażającą.

 

10. Wypijmy, nim Zacznie się Wojna – Dennis Lehane                 

Debiutancka powieść Dennisa Lehane opowiada historię dwójki prywatnych detektywów, wynajętych do odnalezienia sprzątaczki, która zniknęła wraz z pewnymi dokumentami. Niestety sprawa z początku błaha szybko się komplikuje, a bohaterowie narażają się na śmiertelne niebezpieczeństwo. Wypijmy, nim zacznie się wojna, to nie tylko ciekawy, pełen zwrotów akcji kryminał. W pierwszej kolejności to niezwykle angażujący dramat, obrazujący przeróżne formy przemocy. Przemoc w małżeństwie, przemoc w rodzinie, wreszcie przemoc na ulicach. Tym bardziej bolesna i przedstawiona z jeszcze większą mocą, kiedy krzywdzą się najbliżsi: mąż bije żonę, ojciec syna. Całość nabiera przez to mocnego wyrazu, bohaterowie nie są w stanie rozwiązać sprawy zawodowej, nie ocierając się o dalsze lub bliższe własne wspomnienia, na nowo wywołujące ból i cierpienie.

9. Czarne Echo – Michael Connelly                                               

Rewelacyjny debiut, który nawet po tylu latach od premiery trzyma w nieustannym napięciu. Tak właśnie powinno się pisać powieści kryminalne i detektywistyczne. Perfekcyjne wprowadzenie do śledztwa rozpala tylko wyobraźnię czytelnika. Później jest już tylko lepiej. Poza tym niesamowity klimat i realia lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Taka sentymentalna podróż do przeszłości. Niezmienny jest tylko Bosch, którego działania i postawa gwarantują kawał niesamowitej i trzymającej w napięciu rozrywki z najwyższej półki.

 

8. Milczenie Owiec – Thomas Harris                                               

Kolejna powieść Harrisa z Hannibalem Lecterem w tle. Tym razem autor zafundował nam spotkanie z Buffalo Billem. Psychopatą, który morduje kobiety i obdziera je ze skóry, szyjąc z nich odzież dla siebie. Gdy Jack Crowford – szef Sekcji Behawioralnej zleca młodej studentce FBI rozmowę z odizolowanym od świata dr Lecterem, ten w swojej diabolicznej grze daje jej do zrozumienia, że wie coś na temat ostatnich zbrodni. Chcąc nie chcąc Clarice Starling włącza się do śledztwa, nie zdając sobie sprawy ile ją to będzie kosztowało. Milczenie Owiec jawi się jako prawdziwe arcydzieło kryminału. Świat wykreowany przez Harrisa jest jedyny w swoim rodzaju. Czytelnik z każdą przeczytaną stroną staje się częścią tego mrocznego uniwersum, bezpośrednim obserwatorem makabrycznych wydarzeń.

7. Gdzie Jesteś, Amando – Dennis Lehane                                       

Historia zaczyna się od zniknięcia Amandy McCready. Na baczność zostaje postawiona cała policja. Do śledztwa przyłącza się także dwójka prywatnych detektywów: Patrick Kenzie i Angela Gennaro. Nie mają oni jednak pojęcia, że sprawa ta wpłynie na ich życie osobiste i na długo poróżni. Tym razem mamy do czynienia nie tylko z „mistrzowsko opowiedzianą historią” o brudnych ulicach Bostonu i jego grzechach, ale z historią prawie tak wiarygodną, jakby mogła się dziać w twoim mieście. Spotykamy ludzi, których łatwo ocenić i posegregować na dobrych i złych, na tych, którzy kochają dzieci i pragną ich dobra oraz na tych, którzy posługują się dziećmi jak narzędziem. Najważniejsze jest jednak, że finał nie pozwala przejść obojętnie i zmusza do opowiedzenia się po jednej ze stron. Autor każe nam wybierać po między prawem, a moralnością.

6. Mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet – Stieg Larsson                

W 1966 roku bez śladu znika Harriet Vanger. Zakrojone jednak na szeroką skalę śledztwo nie przynosi rezultatu. Kilkadziesiąt lat po tych wydarzeniach dziennikarz śledczy Mikael Blomkvist ponownie wraca do tej sprawy. To co udaje mu się odkryć przechodzi wszelkie pojęcie. Mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet to rozbudowany do granic, wielowątkowy i wielopokoleniowy kryminał o nienawiści, zbrodni oraz złu mieszkającym w człowieku. Larsson pyta nas – czy w cywilizowanym kraju może dochodzić do podobnych sytuacji, gdzie ludzie wykształceni, obyci i na poziomie, mogą w swoim wnętrzu kryć prawdziwą bestię, którą od czasu do czasu spuszcza się ze smyczy?

 

5. Tajemnice Los Angeles – James Ellroy                                          

Trzej policjanci odkrywają zagadkę masakry w nocnym barze. Błacha z pozoru sprawa prowadzi wprost na szczyt skorumpowanych elit Los Angeles. Brutalna, mocna i wielowątkowa historia, która zachwyca wieloma elementami, a szczególnie gęstym klimatem lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku, pozwalając czytelnikowi na podróż przez miasto grzechu wraz z wyrazistymi i pełnokrwistymi bohaterami.

 

 

4. Wschodzące Słońce – Michael Crichton                                     

W biurowcu jednego z Japońskich konsorcjów znaleziono zwłoki kobiety. Do sprawy przydzieleni zostają dwaj policjanci. Niestety sprawa staje się bardziej skomplikowana niż na początku mogłoby się wydawać. Świetny kryminał o politycznym wydźwięku w wykonaniu mistrza techno-thrillera. Intrygujące kompendium wiedzy na temat stosunków amerykańsko-japońskich oraz kultury kraju kwitnącej wiśni. Mocna intryga, żywe opisy i mnóstwo zwrotów akcji, to tylko jedne z zalet tej powieści.

 

 

3. Wyspa Tajemnic – Dennis Lehane                                                

Historia zakładu psychiatrycznego, do którego skierowani zostają dwaj agenci FBI, aby rozwiązać zagadkę zniknięcia jednej z pacjentek. Niestety po przybyciu na miejsce, pracowników i pensjonariuszy spowija zmowa milczenia, a do wyspy zbliża się huragan odcinając drogę ucieczki. Lehane operuje prostym językiem, aby ukazać bardzo złożoną i głęboką historię. Umiejętnie łączy elementy dreszczowca i kryminału, oddając w nasze ręce prawdziwy majstersztyk od początku do końca trzymający w napięciu.

2. Czerwony Smok – Thomas Harris                                                 

Pierwsza powieść Harrisa, w której pojawia się genialny zabójca Hannibal Lecter. Jest on jednak postacią drugoplanową, a głównym antagonistą jest morderca o pseudonimie Zębowa Wróżka. Powstrzymania psychopaty podejmuje się agent FBI, który kilka lat wcześniej aresztował właśnie Lectera. Barwni i niejednoznaczni bohaterowie oraz mocna, trzymająca w napięciu, a przy tym wyjątkowo brutalna historia sprawiają, że Harris zasłużył aby znaleźć się na tak wysokim miejscu w naszym zestawieniu.

 

1. Rzeka Tajemnic – Dennis Lehane                                                  

Historia trzech przyjaciół z dzieciństwa, których losy ponownie po kilkunastu latach splata morderstwo córki jednego z nich. Najlepsza powieść kryminalna, w której wątek morderstwa jest tylko pretekstem do zadania bardzo ważnych pytań o ludzką naturę i istotę zła. Rozbudowane rysy psychologiczne bohaterów, mocna i zapadająca w pamięci historia, która nie pozwala przejść obojętnie. Lehane między wierszami zdaje się zadawać pytanie: gdzie leży granica pomiędzy napastnikiem, ofiarą i wskazuje palcem problem społecznego napiętnowania.

Redakcja Administrator