Książkirecenzja książka

Recenzja książki „Karminowy Szal”

W styczniu Wydawnictwo MG wznowiło powieść obyczajową Joanny M. Chmielewskiej Karminowy szal. Autorka licznych powieści obyczajowych i romantycznych, m.in. Poduszki w różowe słonie, ale także książek dla dzieci, w Karminowym szalu wraca do postaci i motywów poruszonych już wcześniej.

Bohaterkami powieści są Marta, Maria i Magda, przyjaciółki od czasów szkolnych. W Piwnicy pod Liliowym Kapeluszem, kawiarni którą miłośnicy prozy Chmielewskiej będą kojarzyć z jej innych książek, snują wspomnienia z okresu dorastania. Różni je praktycznie wszystko – jedna jest kontrolującą świat perfekcjonistką, druga zrzuciła habit a obecnie pracuje w szkole, a trzecia jest szaloną kobietą, której życie przelatuje przez palce. Spotkanie w kawiarni jest dla nich okazją do refleksji nad własnym życiem.

Odkrywamy więc ich przyjaźń z okresu dzieciństwa, ich tajny kobiecy klub, pobyt w ośrodku zdrowia oraz mroczne wydarzenie z przeszłości. Chmielewska operuje atmosferą tajemniczości, bardzo długo nie chce sugerować, co tak naprawdę się wydarzyło. Tak jak bohaterki, które nigdy nie były ze sobą do końca szczere, dopiero teraz, podczas spotkania przy grzanym winie, bardzo powoli decydują się naprawdę przed sobą otworzyć.




Chociaż nie jest to proza najwyższych lotów i miejscami sprawia wrażenie dość płytkiej, szczególnie w sposobie, w jaki obeszła się z poruszonymi tematami, Karminowy szal intryguje z pewnością mieszanką pozornie tylko lekkiej obyczajówki ze stopniowo budowaną tajemnicą i operowaniem niedopowiedzeniami. To emocjonalna opowieść, obfitująca w oczywiste, ale zawsze warte przypominania mądrości.

Karminowy szal
Autor: Joanna M. Chmielewska
Gatunek: Literatura obyczajowa
Wydawnictwo: MG
Data premiery: 29.01.20

 

 

 

za egzemplarz recenzencki dziękujemy Wydawnictwu MG:

 

CHCESZ WIĘCEJ RECENZJI KSIĄŻEK? POLUB TĘ STRONĘ:

 

Filmowy malkontent. W kinie docenia wyrazisty styl. Uwielbia kino Tima Burtona, Guillermo del Toro czy Wesa Andersona.

Krzysztof Strzelecki

Filmowy malkontent. W kinie docenia wyrazisty styl. Uwielbia kino Tima Burtona, Guillermo del Toro czy Wesa Andersona.