Hirokazu Koreeda – najczulszy reżyser świata na MOJEeKINO od 4 czerwca
Koreeda to prawdopodobnie najbardziej ceniony współczesny japoński twórca. Nieobce są mu festiwale filmowe z najwyższej półki – zdobył Złotą Palmę w Cannes w 2018 roku za „Złodziejaszki”, a jego „Prawda” z udziałem Catherine Deneuve, Juliette Binoche i Ethana Hawke’a, otworzyła Festiwal w Wenecji w 2019 roku.
Koreeda, to mistrz opowieści rodzinnych, a jego mistrzostwo objawia się tym, że do swoich bohaterów podchodzi z wielką delikatnością i łagodnością. Na naszych oczach tworzy wielkie rzeczy z niewypowiedzianych myśli i małych gestów. W swoich filmach nieustannie kontynuuje poszukiwania – czym jest rodzina?
W filmie „Złodziejaszki”, który zdobył główną nagrodę na festiwalu w Cannes w 2018 roku, Koreeda szuka głęboko, aby wydobyć na światło dzienne kluczowe, a nawet niewygodne pytania: co nas łączy, więzy krwi, czy coś innego? Rezultatem jest powalająco dobry film, który pozostawia widza wstrząśniętym, poruszonym i spełnionym. Ten rodzaj subtelnego bogactwa nie jest nowością dla Japończyka! Autor „Złodziejaszków” doskonale odnajduje się w zawiłych i zniuansowanych dramatach rodzinnych. Ten styl filmowania, odnajdywanie małych – ale znaczących – momentów zamiast dramatycznego napięcia i konfliktu nazywany jest shomin-geki. Jest to styl, który Koreeda, stosuje w prawie wszystkich swoich filmach.
ZŁODZIEJASZKI
Na obrzeżach Tokio, w niewyobrażalnie maleńkim domu mieszka trzypokoleniowa rodzina. Utrzymują się z dorywczych zajęć i drobnych kradzieży. To film naznaczony rozpaczą, a jednocześnie mocno krzepiący. Jednak przy całej swojej spokojnej łagodności, jest druzgocąco przenikliwy w kwestii dysfunkcji i hipokryzji współczesnej Japonii.
„Koreeda wypełnia film wdziękiem, humorem i trafnymi spostrzeżeniami, okrążając i wypełniając każdą z postaci, jednocześnie skłaniając się bardziej ku niewinności niż zepsuciu”. Detroit News
JAK OJCIEC I SYN
Film zdobył nagrodę publiczności na festiwalu w San Sebastian, gdzie rywalizował z głośną „Grawitacją” i popularną komedią „Czas na miłość”.
Dwie rodziny odkrywają, że ich dzieci zostały zamienione przy narodzinach. Koreeda przekuwa historię rodem z pierwszych stron gazet w mądrą, wzruszającą refleksję nad ojcostwem i wyjątkową relacją ojca z synem.
NASZA MŁODSZA SIOSTRA
W czułej opowieści oglądamy znakomity portret życia rodzinnego. Egzystencja trzech młodych kobiet zostaje subtelnie podkopana, przez pojawienie się przyrodniej siostry, której nigdy wcześniej nie spotkały. „Ten słodki i delikatny film japońskiego reżysera jest znakomicie niewymuszony i niefrasobliwy, odnajdując delikatne nuty afirmacji i optymizmu oraz dyskretnie celebrując piękno natury i rodzinnej miłości”. Oglądanie tego filmu to witaminowy zastrzyk dla duszy. The Guardian
Reżyser, z właściwą sobie powściągliwością i nienachalnie, nadaje życiu tego kwartetu lekkość, spokojnie przechodząc od domu do szkoły, od sfery prywatnej do napiętego świata publicznego, jakim jest miejsce pracy. Nic nie jest tu zbytnio podkreślane, nie mówi się głośno, nawet w momentach wielkiego stresu, a jednak kumuluje się w tym filmie moc. Oglądanie tego filmu to witaminowy zastrzyk dla duszy.