7 filmów dostępnych online, których nie możesz przegapić na 18 Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Tofifest
W tym trudnym okresie warto otoczyć się historiami, które dodają wiary, że warto walczyć o zmianę swojego położenia. Nawet jeśli jedynym wyjściem, jest walka z samym sobą. Autorzy filmów z obszernego programu 18 edycji Tofifest robią to przez opowieści polskiej emigrantki we Włoszech (Sole), nauczycielki z Teheranu przygotowującej się do wyjazdu na ślub (180° Rule), Milli, poważnie chorej nastolatki, pragnącej miłości (Babyteeth), czy wreszcie mieszkańców robotniczej dzielnicy São Paulo. (My Name is Baghdad). Kino przypomina, że o swoje marzenia zawsze warto walczyć.
Poniżej prezentujemy wybór najciekawszych filmów z tegorocznej edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Tofifest, który odbędzie się także w internecie. Wszelkie opisy oraz zdjęcia pochodzą ze strony festiwalu.
Sole – Carlo Sironi
Ermanno jest Włochem ze społecznych nizin. Lena to pochodząca z Polski dziewczyna w siódmym miesiącu ciąży. Przyjechała do Włoch, aby sprzedać swoje dziecko. Ermanno musi udawać, że jest jego ojcem, aby powierzyć później noworodka swojemu wujowi Fabio w ramach sfingowanej adopcji między krewnymi. Córka Leny rodzi się przed terminem, więc dziewczyna musi wykarmić dziecko piersią zanim będzie mogła uciec z pieniędzmi. Matka próbuje zaprzeczać więzi z małą Sole, ale Ermanno zaczyna opiekować się nimi jak prawdziwy ojciec.
180° Rule – Farnoosh Samadi
Nauczycielka z Teheranu przygotowuje się do wyjazdu na ślub na północ Iranu. Kiedy mąż nagle zabrania jej jechać, podejmuje decyzję, która poprowadzi ją bolesną drogą pokuty. Przenikliwy rodzinny dramat wyreżyserowany przez Farnoosh Samadi zagłębia się w pułapki tradycji oraz umożliwia wgląd w zwyczajową strukturę irańskiej rodziny, odwołując się jednocześnie do uniwersalnych pojęć skruchy i pokuty.
Yalda – Massoud Bakhshi
Współczesny Iran. Maryam (22) przypadkowo zabija swojego męża Nassera (65) i zostaje za to skazana na śmierć. Jedyną osobą, która może ją uratować, jest Mona (37), córka Nassera. Mona musi tylko wystąpić w popularnym programie telewizyjnym realizowanym na żywo i ogłosić, że wybacza Maryam. Jednak gdy trzeba wrócić do przeszłości, wybaczenie okazuje się trudne.
My Name is Baghdad – Caru Alves de Souza
Siedemnastoletnia Baghdad jest skaterką, mieszkającą w Freguesia do Ó, robotniczej dzielnicy São Paulo. Jeździ na desce z grupą kolegów oraz spędza dużo czasu z rodziną i przyjaciółmi matki. Kobiety znajdujące się w jej otoczeniu tworzą zbiór nietypowych osobowości. Życie Baghdad nagle się zmienia, gdy poznaje grupę młodych dziewczyn jeżdżących na deskorolce.
Disco – Jorunn Myklebust Syversen
Na pierwszy rzut oka wszystko wydaje się idealnie układać. Dziewiętnastoletnia Mirjam to pasierbica charyzmatycznego pastora związanego z ewangelickim ruchem pod nazwą Wolność. To chluba kościoła — oprócz tego, że jest mistrzynią freestyle’u w stylu disco, przewodniczy także grupie młodzieży parafialnej. Broniąc tytułu mistrzyni świata, upada na scenę. To moment, gdy zaczyna zadawać sobie pytania związane z religią. Rodzina uważa, że jej wiara powinna stać się jeszcze silniejsza. Mirjam próbuje, ale ciało coraz bardziej ją zawodzi. Frustracja wynikająca z poczucia bycia niedostrzeganą oraz poszukiwanie odpowiedzi na nurtujące ją pytania sprawiają, że daje się wciągnąć do bardziej ortodoksyjnego, konserwatywnego zgromadzenia. W tajemnicy wyrusza na organizowany przez nie letni obóz.
Plemię – Myroslav Slaboshpytskiy
Głuchoniemy Siergiej dostaje się do specjalnej szkoły z internatem. W nowym miejscu musi odnaleźć swoje miejsce w hierarchii narzuconej przez organizację zwaną Plemieniem — szkolną sieć uwikłaną w działalność przestępczą i prostytucję. Wzięcie udziału w kilku włamaniach powoduje, że Siergiej awansuje w organizacji. Wtedy spotyka Annę, jedną z konkubin Szefa, co powoduje mimowolne pogwałcenie wszystkich niepisanych zasad, jakimi rządzi się tytułowe plemię.
Przypadek – Krzysztof Kieślowski
Witek Długosz jest studentem medycyny. Poznajemy go w momencie śmierci ojca. Ostatnie słowa, które od niego słyszy, to krótka porada życiowa przekazana telefonicznie: „— Nic nie musisz, synu. — Czego nie muszę, tato? — Niczego”. Witek pragnie wyjechać do Warszawy. Fabuła przedstawia trzy wersje życiorysu bohatera, które zależą od tytułowego przypadku — od tego, czy Witkowi uda się wsiąść do pociągu…