Jesienne propozycje Wydawnictwa Literackiego

4 września:

Znikająca ziemia – Julia Phillips

Kamczatka – ostatnie dni lata. Plaża, dwie dziewczynki, tajemniczy mężczyzna. Katastrofa wisi w powietrzu… Tę książkę trzeba przeczytać! – twierdzą recenzenci New York Times, USA Today i Publisher’s Weekly.

Pewnego sierpniowego popołudnia w zatoce na półwyspie Kamczatka porwano dwie siostry, ośmioletnią Sonię i jedenastoletnią Alionę. Mijają tygodnie, potem miesiące, a policyjne śledztwo utyka w martwym punkcie. Zaginięcie dziewczynek odbija się szerokim echem wśród lokalnej społeczności, a strach i poczucie utraty są szczególnie dojmujące dla kobiet.

Zabierając nas na rok na drugi koniec świata, Znikająca ziemia z rzadko spotykaną emocjonalną ostrością otwiera przed nami światy złożonych osobowości, postaci przypadkowo połączonych kryminalną intrygą: świadka, sąsiadki, detektywa i matki. Przenosimy się do krainy surowego piękna – gęstych lasów, bezkresnej tundry, wyniosłych wulkanów oraz skutych lodem mórz, które graniczą z Japonią i Alaską, do regionu tyleż złożonego co pociągającego, w którym napięcia społeczne i etniczne niebezpiecznie kipią od dawna i w którym obcy są często pierwszymi oskarżonymi.

18 września:

Lekcje. Moja droga do dobrego życia – Gisele Bündchen

Bestseller „New York Timesa”. Supermodelka i filantropka Gisele Bündchen dzieli się swoją osobistą historią, przemyśleniami i prywatnymi fotografiami, opisując ludzi, wartości oraz wydarzenia, które ukształtowały jej życie.

Podróż Gisele Bündchen rozpoczęła się w południowej Brazylii, gdzie dorastała z pięcioma siostrami, grając w siatkówkę i ratując bezpańskie psy i koty w rodzinnym mieście. Chciała zostać zawodową siatkarką albo weterynarzem. Los zadecydował jednak inaczej. Miała 13 lat, gdy w centrum handlowym w São Paulo wypatrzył ją scout szukający kandydatek na gwiazdy modelingu. Cztery lata później Gisele pojawiła się na pamiętnym skąpanym w deszczu pokazie Alexandra McQueena w Londynie. Była wiosna 1998 roku. Tak zaczęła się jej spektakularna kariera modelki, a era „heroin chic” w modzie dobiegła końca. Od tego czasu Gisele wystąpiła w prawie 400 kampaniach reklamowych i pojawiła się na ponad 1200 okładkach czasopism. Wzięła udział w ponad 470 pokazach mody dla najważniejszych marek na świecie. Stała się ikoną, która pozostawiła trwały ślad w branży modowej.

25 września:

Nasze życie – Marie-Hélène Lafon

Franprix, dyskont spożywczy przy ulicy du Rendez-Vous w Paryżu. Młoda kobieta, prawdopodobnie singielka, kasjerka. Ma na imię Gordana. Jeden z klientów, młody człowiek, przychodzi do sklepu w każdy piątek. Gordana wpadła mu w oko. Czy przełamią swoją samotność? Jak potoczy się ich życie? Co stanie się w kolejny piątek?

„Gordana nie ma jeszcze trzydziestu lat. Jej ciało wydziela zapach przeciwności losu i wiecznego zmęczenia. Świat stawia jej opór, niczego nie dostała za darmo, ani ona, ani te, które ją poprzedziły, zrodziły i wrzuciły tu, do czwartej kasy w sklepie Franprix przy ulicy Rendez- Vous numer 93 w dwunastej dzielnicy Paryża. Ciało Gordany, jej głos, akcent, imię i postawa pochodzą z daleka, znad pozamykanych granic, z przymusowych emigracji, ze zniszczeń historii, która miażdży ludzkie istnienia uderzeniami traktatów skleconych w mniejszym lub większym pośpiechu. Nie wiadomo, gdzie Gordana była dziewczynką. Zakładam koniec lat osiemdziesiątych, wschód Wschodu, ostatnie podrygi ledwie zipiących republik. Domyślam się smętnych przedmieść, braci i sióstr, zarówno młodszych, jak i starszych, ojca o pociągłej twarzy, długich nogach, jasnych oczach, zębach, które popsuły się w młodym wieku, matki, umęczonej, nie do zdarcia, i szkoły, która nie ma niczego do zaoferowania, chropawego języka, jednego z tych, które nazywa się mniejszościowymi, angielskich piosenek i, już od wczesnych lat, marzeń o gdzie indziej.”

16 października:

Francuzki dojrzewają najpiękniej – Mylène Desclaux

Między nami dziewczynami. Kobiecość, związki i szczęśliwe życie po francusku. W KAŻDYM WIEKU!

Dzieci wyfruwają z gniazda, mężowie wolą młodsze, w pracy karty zostały rozdane, a starzejący się rodzice wymagają opieki… Ale one tym się nie przejmują. Francuzki w średnim wieku dobrze wiedzą, że jesień piękniejsza jest od lata. N’est pas?

Czują się młodo, bo są młode, a przy okazji mają 40 albo 50+. Jak radzą sobie ze zdradą, rozstaniem i byciem niechcianą singielką? Co robią w wolnym czasie i ile godzin przeznaczają na seks? Jak rozdzielają obowiązki domowe i organizują finanse? Jak walczą ze zbędnymi kilogramami, kurzymi łapkami, pierwszymi siwymi włosami i pajączkami? W czym tkwi tajemnica ich ponadczasowej elegancji i urody, która rozkwita wraz z wiekiem? Poznaj sekret Francuzek i ciesz się życiem.

W niemieckim domu – Anette Hess

Wina, wstyd, nierozliczone zbrodnie i przeszłość, którą woli się przemilczeć. Kontrowersyjne spojrzenie na wojenną historię, w którym głos ma podzielone niemieckie społeczeństwo, świadectwa więźniów obozu w Auschwitz są podważane, a okrutni oprawcy wybielani. Czy prawda ma szansę wyjść na jaw, a sprawcy mordu ukarani?

Frankfurt, 1963 rok. Ewa, młoda tłumaczka i najmłodsza córka właściciela restauracji Niemiecki Dom, Bruhnsa, zaraz się zaręczy. Nieoczekiwanie otrzymuje zlecenie: ma przetłumaczyć zeznania świadków podczas rozprawy sądowej. Jej rodzice, podobnie jak przyszły narzeczony, syn bogatego przedsiębiorcy, są temu przeciwni. Jest to pierwszy we Frankfurcie proces przeciw zbrodniarzom SS, którzy służyli w Auschwitz. Ewa nigdy nie słyszała o tym miejscu i dziwi się, że w jej domu nigdy nie mówiło się o tym, co działo się w czasie wojny, podąża jednak za swoimi uczuciami i sprzeciwia się rodzinie. Przyjmuje zlecenie nieświadoma, że ten proces nieodwracalnie odmieni nie tylko niemieckie społeczeństwo, ale także jej własne życie.

Emocjonująca i poruszająca opowieść o bezlitosnych trybach historii, przemocy, miłości, zdradzie i trudnych rozliczeniach z mroczną historią. Ta opowieść przemówi z wyjątkową mocą nie tylko do czytelników Łaskawych, Tatuażysty z Auschwitz czy Dziewczynki w czerwonym płaszczyku. Nie zrozumiemy siebie nawzajem i naszej współczesności bez konfrontacji z tym, co stało się w XX wieku.

 

Redakcja Recenzent
follow me