Znamy wyniki Afrykamery!
Jury społeczne filmów pełnometrażowych w składzie: Edyta Jadowska, Julia Chochołowska, Łukasz Raszewski, Marcin Prymas, Mariusz Wieczerzyński, pod przewodnictwem Joanny Kos-Krauze, wybrało najlepszy film długometrażowy 15. edycji Festiwalu AfryKamera.
Nagrodę główną otrzymuje:
„Noc królów” (The Night of the Kings), reż. Philippe Lacôte
Uzasadnienie: za wybitną warstwę realizacyjną, a także kreatywne połączenie rzeczywistości więziennej, wierzeń szamanistycznych i afrykańskiej kultury griotów z literackimi tropami Szekspira i Szeherezady. To rzadki przykład filmu, który jednocześnie jest uniwersalnym kinem rozrywkowym oraz samoświadomą skarbnicą kulturowych odniesień i wiedzy.
Jury przyznało wyróżnienia dla filmów:
„Klimatyzacja” (Air Conditioner), reż. Fradique
Uzasadnienie: za odmienną perspektywę na tle szeregu innych filmów prezentowanych w ramach festiwalu, za przedstawienie mało znanego oblicza kontynentu. W Klimatyzacji odkrywamy tętno i życie miasta, Luandy, stolicy Angoli. Narracja toczy się w rytmie jazzu, spowita oparami postkolonialnej metropolii. Lekkość i nostalgia przeplatają się z ciężkością spadających klimatyzatorów. Wyróżnienie zostało przyznane za sprawne operowanie poetyką absurdu, przywołujące skojarzenia z kinem czeskim czy filmami Kusturicy, za niekonwencjonalne ukazanie jednego z regionów afrykańskich, za zobrazowanie schyłkowej atmosfery, która – mimo wszystko – kryje nadzieję… w ludzi.
„W innym życiu” (In Another Life), reż. Philippe De Pierpont
Uzasadnienie: za wytrwałą wrażliwość i wizualną biegłość w dokumentowaniu losów swoich bohaterów oraz próbę przywrócenia im wyjątkowości i sprawczości na przekór społecznemu determinizmowi.
oraz Clementine Mosimane za główną rolę w filmie „Poppie Nongena”
Uzasadnienie: Idealnie wyrazista i mimo pozornej niewylewności czuje się bijące od niej emocje. Ból, cierpienie, samotność, niedowierzanie… Wypełnia kadr nie przytłaczając, a wydobywając głębię uczuć i moc historii. Wyśmienicie zagrane. Bez Clementine Mosimane film nie byłby już ten sam.
Jury społeczne filmów krótkometrażowych w składzie: Anna Ptaszyńska, Anna Rutka, Joanna Warecka, Mikołaj Chmieliński, Tomasz Poborca, pod przewodnictwem Piotra Dobrego, przyznało nagrodę główną filmowi:
„Przyjęcie henny” (Ward’s Henna Party), reż. Morad Mostafa
Uzasadnienie: za imponująco precyzyjny scenariusz i bardzo sprawny warsztat reżyserski, co pozwoliło rozegrać opowieść przy minimalnym użyciu dialogu, za to z wydatnym wykorzystaniem obrazu i dźwięku, również tego poza kadrem. Film w przekonujący i zaskakujący sposób zwraca uwagę na silne zakorzenienie patriarchatu i dyskryminację mniejszości sudańskiej w Egipcie.
Jury krótkich metraży zdecydowało także przyznać wyróżnienie dokumentowi „Kiedy zabraknie ryb” (Stolen Fish) Małgorzaty Juszczak – za błyskotliwe przedstawienie w pigułce całej złożoności problemów globalizacji, ekologii i migracji, jak również całkowite odejście od prozachodniej perspektywy i empatyczne oddanie głosu gambijskim protagonistom.
Reżyserzy dwóch nagrodzonych filmów otrzymają nagrodę finansową w wysokości po 1000 euro, ufundowaną przez Miasto Stołeczne Warszawa oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.