Kino 89+ w Filmotece Narodowej – Instytutu Audiowizualnego (FINA)

Fimoteka Narodowa – Instytutu Audiowizualnego (FINA) przy ul. Wałbrzyskiej 3/5 w Warszawie zaprasza na cykl Kino 89+, który potrwa aż do stycznia 2020 roku.

KINO 89+ to seria projekcji i rozmów, podczas których z perspektywy rodzimej kinematografii przyglądać można się temu, jak zmieniała się Polska, a jak sama filmowa forma i jakie mechanizmy organizowały codzienne życie po przełomie 1989 roku. Cykl ułożony jest tematami, które na warsztat najczęściej brali polscy twórcy: od nadchodzącego kapitalizmu, po pokolenie X, fenomen disco polo czy rozterki emigracyjne. Program uzupełniają projekcje kultowych filmów gatunkowych oraz spotkania z twórcami i badaczami m.in. socjologami, historykami, kulturoznawcami, filozofami. Wstęp wolny.

W maju w programie:

POKOLENIE X ǀ wtorek 7 maja godz.19.00
„Egoiści”, reż. Mariusz Treliński, Polska 2000, 94 minuty
„Jeden dzień z życia Tomka Karata” reż. Małgorzata Szumowska, 1997, 27 minut
Przed projekcją spotkanie z Mariuszem Trelińskim i DJ-em Envee poprowadzi Kaja Klimek

MĘSKIE/ŻEŃSKIE ǀ wtorek 21 maja godz. 19.00
„Płynące wieżowce”, reż. Tomasz Wasilewski, 2013, 93 minuty
„Sonda o kobietach”, reż. Mateusz Głowacki, 2012, 29 minut
„Sonda o mężczyznach”, reż. Mateusz Głowacki, 2014, 31 minut
Przed projekcją zapraszamy na spotkanie z publicystą Krzysztofem Tomasikiem poprowadzi Tomasz Kolankiewicz

KULTOWY PIĄTEK: JAKIE ŻYCIE TAKI RAP, HIP-HOP PO POLSKU ǀ piątek 17 maja godz. 19.00
„Blokersi”, reż. Sylwester Latkowski, 2001, 77 minut
„Jesteś Bogiem”, reż. Leszek Dawid, 2012, 124 minuty
Przed projekcją zapraszamy na spotkanie z reżyserem Leszkiem Dawidem i raperem Vienio poprowadzi Kaja Klimek

Na pokazy i spotkania w ramach cyklu KINO 89+ aż do stycznia 2020 roku zapraszają jego twórcy: Kaja Klimek i Tomasz Kolankiewicz. Razem z publicznością i wyjątkowymi gośćmi przyglądają się temu, jak zmieniał się nasz kraj i kino, jak ewoluowała forma filmowa, ale też jakie mechanizmy, dziś już dobrze widoczne z dystansu, kształtowały codzienne życie. Filmy zostały połączone w tematyczne bloki prezentujące najważniejsze sfery, które badało kino: od nadchodzącego kapitalizmu („Dług” Krzysztofa Krauzego), przez zmiany na wsi („Arizona” Ewy Borzęckiej), pokoleniowe doświadczenia („Głośniej od bomb” Przemysława Wojcieszka), emigrację („Szczęśliwego Nowego Jorku” Janusza Zaorskiego), społeczne wykluczenie („Cześć, Tereska” Roberta Glińskiego), po wkraczający do polskich domów internet („Sala samobójców” Jana Komasy).

Redakcja Recenzent
follow me