Think Film – nowa platforma VOD z Festiwalem Kamera Akcja
Rozpoczął się festiwal Kamera Akcja. To już 11. edycja, jednak pod wieloma względami całkowicie pionierska. W związku z trudną sytuacją organizatorzy, pragnąc zapewnić bezpieczeństwo uczestnikom, zdecydowali się na formę hybrydową. Z tego powodu do dyspozycji widzów oddana została nowa, autorska platforma streamingowa – Think Film. Rozpoczęcie festiwalu zainaugurowało również działalność Serio Pro – pierwszego w Polsce wydarzenia poświęconego branży serialowej. Podczas ceremonii otwarcia FKA poznaliśmy zwycięzców w konkursach “Krytyk Pisze” oraz “Krytyk Mówi”.
W tym szczególnym roku, trudnym tak dla uczestników, jak i organizatorów, część projekcji wyświetlana jest dla ograniczonej publiczności w Kinie Szpulka Łódzkiego Domu Kultury. Większość seansów oraz warsztatów, dyskusje i spotkania z gośćmi można zobaczyć na utworzonej specjalnie na potrzeby FKA autorskiej platformie streamingowej Think Film.
Festiwal, który powstał z miłości
– Nic w tym roku nie jest takie, jak w latach ubiegłych. Spotykamy się tak naprawdę online, bo festiwal w tym roku odbędzie się w wersji hybrydowej, pandemia nam to wszystko narzuciła ale, co najważniejsze, nie zmieniła tego, że przed nami cztery dni naprawdę wielkich emocji. Związanych nie tylko z Festiwalem Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja, ale także z Akcją Edukacją i czymś absolutnie nowym, wydarzeniem branżowym Serio PRO – powiedziała prowadząca ceremonię otwarcia Agata Gwizdała.
W “stolicy polskiej krytyki filmowej” widzów powitała wiceprezydent miasta Łodzi Małgorzata Moskwa–Wodnicka: – Przed państwem kilkadziesiąt projekcji filmowych, warsztaty, dyskusje i to, co najciekawsze, czyli spojrzenie za kulisy produkcji filmowej. Życzę niesamowitych przeżyć w wirtualnej przestrzeni i na projekcjach w sali kinowej. Tuż po niej głos zabrał dyrektor Wydziału Kultury Urzędu Miasta Łodzi, Jacek Grudzień: – Kamera Akcja to festiwal, który powstał z miłości. Z miłości do kina tych, którzy go tworzą i którzy go przed laty wymyślili oraz tych, którzy w nim uczestniczą. To wielkie święto dla wszystkich, którzy kochają nowości, rozmowy o kinie, którzy pobudzają swoją wyobraźnię najwspanialszą sztuką, jaką jest ambitny film.
Poznaliśmy laureatów konkursów “Krytyk Pisze” i “Krytyk Mówi”
Podczas ceremonii otwarcia organizatorzy ogłosili zwycięzców w jedynych w swoim rodzaju konkursach dla krytyków. W konkursie „Krytyk Pisze” jury krytyków w składzie Katarzyna Czajka-Kominiarczuk, Mateusz Demski i Dawid Dróżdż, zdecydowało się nagrodzić „Too Old To Die Young”. Przyćpany koniec świata autorstwa Katarzyny Kobernik. Spośród 50 nadesłanych prac jury wybrało tekst, którego twórczynię chce nagrodzić za erudycję, odwagę w formułowaniu myśli i otwarcie szerszego pola do dyskusji. Nagrodą dla laureatki jest współpraca redakcyjna z kwartalnikiem Film&TvKamera oraz roczne dostępy do serwisów VOD DAFilms i Kinoscope.
Jury twórczyń w składzie Anka Sasnal, Daria Kopiec i Maria Ornaf wśród konkursowych tekstów szukało takiego, który byłby dowodem wrażliwości i odwagi autora. “Chciałybyśmy, aby szczególnie młode pokolenie krytyków i krytyczek w odważny sposób pisało o świecie, a przez to również o kinie i żeby za cel krytycznej twórczości uznało stawianie pytań, a nie przepisywanie gotowych odpowiedzi. Z odwagi przecież płynie wiara, że to, co czuję, myślę i mówię jest istotne”. Wyróżnienia od jury twórczyń otrzymały ex aeqo Joanna Krygier za tekst Freudowskie sny, marynarskie wierzenia i mitologiczne starcia. O męskiej rywalizacji w filmie Lighthouse Roberta Eggersa oraz Matylda Cianciara za tekst First Cow – Przypowieść o współczesnej Ameryce. Nagrodą dla laureatek jest współpraca redakcyjna z film.org.pl oraz roczne dostępy do serwisów VOD DAFilms i Kinoscope.
Jury redakcji miesięcznika KINO, czyli Iwona Cegiełkówna i Jacek Cegiełka, wyróżniło tekst Igora Kierkosza Pochłaniam, więc jestem. Ciało w Niedosycie Carla Mirabelli–Davisa, który “pokazuje nie tylko sprawność językową, ale także erudycję autora. Analiza filmu nie ogranicza do omówienia jego fabuły i warsztatu. Bazuje też na rzeczywistości pozafilmowej wpisując omawiane dzieło w konteksty społeczno–kulturowe”. Nagrodą jest współpraca redakcyjna z miesięcznikiem oraz roczna subskrypcja serwisów VOD DAFilms i Kinoscope.
W konkursie “Krytyk Mówi” w wyniku głosowania publiczności z nominowanych 10 kanałów, vlogów i podcastów laureatem został Michał Oleszczyk za podcast “Spoiler Master – podcast do słuchania po seansie”. – Jestem bardzo szczęśliwy, dziękuję wszystkim osobom, które zagłosowały w konkursie. To jest podcast, który tworzę z wielką pasją i naprawdę każda słuchaczka, każdy słuchacz, który co jakiś czas włącza sobie Spoiler Mastera, jest dla mnie nieprawdopodobnie ważny, robię ten podcast dla was. Jest to ogromna radość, że ten głos, który nagrywam, trafia w różne miejsca w Polsce i nie tylko i że wspólnie możemy się cieszyć kinem – powiedział nagrodzony podczas otwarcia FKA. Laureat otrzymał: 2–godzinną konsultację z ekspertem od montażu – Karolem Kubiakiem, dostęp do zajęć online Pracowni Ekspresja oraz roczne dostępy do serwisów DAFilms i Kinoscope.
Wszystko o serialach!
Dzień otwarcia festiwalu to także pierwszy dzień wydarzenia branży serialowej Serio Pro, w ramach którego odbyły się już trzy z planowanych ośmiu spotkań. Branża seriali premium jest dziś na zupełnie innym poziomie, niż jeszcze kilka lat temu. Na rynku zmieniło się wiele, powstało mnóstwo platform streamingowych, widzowie oglądają seriale całymi sezonami na raz i ciągle pragną więcej. Wydarzenia Serio Pro są skierowane w tym roku do osób działających w branży lub planujących rozpoczęcie pracy przy serialach.
Pierwszym spotkaniem Serio Pro było Od „A” do „Fargo” – analiza scenariuszowa ze scenarzystą Kacprem Wysockim. Twórcy dzisiejszych seriali wciąż potrafią zaskakiwać widzów i budować nieoczywiste opowieści na pograniczu wielu gatunków. Uczestnicy warsztatu mieli okazję dowiedzieć się, jak w praktyce budowana jest struktura dzieł serialowych na podstawie genialnego „Fargo”. –Pandemia sprawiła, że my jako widzowie stajemy się bardziej wytresowani, oglądamy dużo seriali, często tych premium, przez co jesteśmy automatycznie bardziej wykształconymi i wyrafinowanymi krytykami – zauważył prowadzący.
Rozmową dnia była zdecydowanie dyskusja Kreatywność ponad wszystko. Twórcy o serialach na SERIO!, na którą zaproszono czterech fantastycznych gości, którzy pracowali przy takich projektach jak „W głębi lasu”, „Śniegu już nigdy nie będzie” czy „1983”. Agnieszka Smoczyńska (reżyserka), Katarzyna Lewińska (kostiumografka), Łukasz Targosz (kompozytor), Dawid Muszyński (krytyk) oraz prowadząca Kaja Klimek podzielili się najróżniejszymi sekretami swojej pracy. Niezwykle ciekawe połączenie osób zajmujących się przeróżnymi dziedzinami zaowocowało porywającą dyskusją o aktualnym rynku seriali. – Podczas tych ostatnich miesięcy okazało się, że nawet reżyserować i przeprowadzać zdjęcia próbne można zdalnie – zauważyła Agnieszka Smoczyńska. Dawid Muszynski przyznał, że jeśli chodzi o wywiady, to powstają obecnie materiały gorszej treści: – Aktorzy są zmęczeni licznymi wywiadami online, nie można nawiązać z nimi chemii.
– Moja przygoda z serialem zaczęła się wcześnie, w 2007 roku produkowałem serial “Odwróceni”. Wtedy jeszcze panowało przeświadczenie, że serial to gorszy film – wspominał Łukasz Targosz dodając m.in., że przyszłością jest na pewno sprofilowana do odbiorcy zawartość streamingowa. Z kolei Katarzyna Lewińska zwracała uwagę na to, że seriale w Polsce pozwalają sobie na szaleństwo, bo to nadal nowość i przygoda. – Kino stanie się ekskluzywnym wydarzeniem. Być może stanie się czymś takim jak opera – zastanawiała się.
Ostatnim wydarzeniem dotyczącym seriali było Serio to oglądasz? O trendach odbiorczych z analityczką TVN Discovery Dorotą Pawelec. Uczestnicy otrzymali ogromną dawkę wiedzy. – W ostatnich latach dokonała się rewolucja: szybszy Internet, mniejszy koszt oglądania, bo można przecież nawet w tramwaju. Nie jesteśmy uzależnieni od miejsca i czasu – mówiła prowadząca dodając m.in., że społeczny wymiar seriali staje się jednak problematyczny, bo każdy ogląda coś innego, nie istnieje coś takiego, jak wspólne oglądanie seriali: – Kiedy oglądaliśmy kiedyś odcinek po odcinku, ale z odstępem czasowym, mogliśmy przeżyć i przetrawić emocje związane z serialem. Teraz natomiast to zniknęło, wyraźne jest zjawisko bingewatchingu.