Ciało, w którym żyję: zobacz identyfikację wizualną 19. MFF Nowe Horyzonty
Wielkimi krokami zbliża się 19. MFF Nowe Horyzonty zapraszamy. Tegoroczna edycja festiwalu odbędzie się w dniach 25 lipca – 4 sierpnia. Organizatorzy właśnie zaprezentowali plakat imprezy.
MFF Nowe Horyzonty to nie tylko odważne i bezkompromisowe kino. Jedną z tradycji festiwalu jest nowatorski sposób przygotowywania identyfikacji wizualnej, wykraczający poza konwencjonalne projektowanie graficzne. Od trzech lat organizatorzy zapraszają do współpracy artystów – reprezentantów różnych dziedzin sztuki, z którymi przygotowujemy key visual danej edycji. W tym roku połączono siły z Izabelą Chlewińską – tancerką, choreografką i pedagogiem. Stworzony wspólnie performance – bazujący na tematyce ciała i cielesności – stał się podstawą dla wszystkich projektów graficznych 19. Nowych Horyzontów.
Tradycja współpracy z artystami przy tworzeniu identyfikacji wizualnej NH rozpoczęła się dwa lata temu – wówczas key visual nawiązywał do Kina Protestu, motywu przewodniego 17. MFF Nowe Horyzonty. Bazą dla całości był kolaż stworzony przez artystę wizualnego Kobasa Laksę i uczestników warsztatów; wspólnie wykreowali prace inspirowane językiem buntu. W zeszłym roku współpracowaliśmy z Łukaszem „Cekasem” Bergerem, który razem z Michałem Wekslerem i zespołem Nowych Horyzontów przygotował instalację „OUT”. Inspiracją dla tegorocznej identyfikacji jest praca Izabeli Chlewińskiej – tancerki, choreografki i pedagog.
Izabela, wspólnie z zespołem performerów, przygotowała performance „In Silence” z wykorzystaniem specjalnych worków sensorycznych (całość została następnie sfotografowana i sfilmowana). Jak zaznacza Michał Weksler, koordynator prac nad identyfikacją wizualną – „worki sensoryczne stały się symbolem wykluwania się; nabierania konkretnego kształtu, ale też wychodzenia poza strefę komfortu, przebijania się na zewnątrz. Ciało w tym kontekście jest granicą pomiędzy tym co wewnętrzne i zewnętrzne”.
Ciało, w którym żyję | Kino, które dotyka
Żyjemy w czasach kultu i niepodzielnego panowania ciała. Choć nasza cielesność została pozornie wyzwolona, nadal poddawana jest tresurze i społecznemu formatowaniu. Podczas nadchodzących Nowych Horyzontów to właśnie ciało – odmienione przez wszystkie formy, przypadki i rodzaje – stanie się główną osią, wokół której orbitować będzie festiwal.
W programie znajdzie się osobna sekcja „Focus: Ciało, w którym żyję”, a w niej m.in. wybitny Angelo Marcusa Schleinzera, gdzie przywieziony z Afryki niewolnik, przechodząc z rąk do rąk, staje się obiektem edukacyjnych, religijnych, społecznych i naukowych eksperymentów białych właścicieli, Flesh Out Micheli Occhipinti przenoszące nas z powrotem na afrykański kontynent, do Mauretanii, gdzie lokalna tradycja nakazuje tuczyć narzeczoną, by podobała się mężowi, czy wywrotowe Córki ognia (Daughters of Fire) Albertini Carri (bohaterka retrospektywy) – poliamoryczna utopia, w której pornografia jest narzędziem wyzwolenia kobiet spod władzy męskiej kontroli i męskiego spojrzenia.