hotKsiążkirecenzja książka

Alma Katsu „Głód” – recenzja horroru

Ta historia wydarzyła się w 1846 roku. W poszukiwaniu lepszego życia grupa ludzi wyrusza z Illinois do Kalifornii, łącznie blisko setka osób. Przewodzi im George Donner, który decyduje się skrócić drogę. Mężczyźni wraz z kobietami i dziećmi, wozami pełnymi dobytku i z ograniczonymi zapasami pożywienia, próbują przeprawić się zimą przez pasmo górskie. W obliczu fatalnych warunków pogodowych, chorób trapiących podróżujących, braku pożywienia i wreszcie wewnętrznych sporów oraz konfliktów trawiących grupę, morale członków wyprawy zaczyna podupadać. W pewnym momencie zaczynają zdawać sobie sprawę, że prawdopodobnie ich marzenia nigdy się nie spełnią a im przyjdzie zginąć gdzieś z dala od cywilizacji.

Na przestrzeni lat ta dramatyczna wyprawa obrosła w liczne legendy, ale kluczową i niezwykle prawdopodobną wersją tych wydarzeń jest ta oparta na kanibalizmie. Członkowie ekipy Donnera mieli z głodu zjadać się nawzajem. Ostatecznie wyprawę przeżyła zaledwie połowa podróżujących.

Na własnych zasadach opowiada tę historię Alma Katsu, która zadebiutowała kryminalną serią Wieczni. Ale dopiero w Głodzie, który właśnie ukazał się na polskim rynku nakładem Wydawnictwa Albatros, stworzyła prawdziwie przerażającą powieść, nakreśloną z rozmachem i dbałością o szczegóły, odkrywającą przed nami na poły fikcyjną, na poły prawdziwą historię Wyprawy Donnera.

Porównania z Terrorem Dana Simmonsa są niebezpodstawne. W obu przypadkach chodzi bowiem o bohaterów dramatycznych wypraw, których tragedie na przestrzeni lat obrosły legendami. I Simmons i Katsu sięgają po konwencję grozy, by luki w znanych nam historiach uzupełnić wyobraźnią, sięgając po jak najbardziej przerażające motywy. Na marginesie warto dodać, że prawa do ekranizacji powieści kupiła wytwórnia 20th Century Fox, a producentem filmu będzie Ridley Scott, który właśnie odpowiadał również za telewizyjną wersję Terroru (nasza recenzja serialu TUTAJ).

 




Wykorzystuje więc Katsu autentyczne wydarzenie i historyczne postaci, czym stawia na realizm. Szczegółowo przedstawiony świat i realia, rzeczywistość ówczesnych pionierów, trudy wędrówki, świetnie nakreślone tło historyczne. Jednocześnie autorka nadaje tym postaciom znanym z imion i nazwisk głębię psychologiczną, śmiało przedstawia ich motywacje, demony przeszłości (często już wymyślone przez Katsu). Przedstawia różne punkty widzenia, ukazując historię przez pryzmat wielu postaci, męskich i kobiecych, dzięki czemu opowieść nabiera szerszego wymiaru. Są tu ciekawie przedstawione relacje, uwzględnione kwestie pochodzenia, Wreszcie wplata w całość wątki fikcyjne, dodatek grozy w postaci tajemniczego zła, które niejako grasuje w tamtych rejonach i czyha na życie bohaterów, mordując wszystko co żywe na swojej drodze.

Ale jak często bywa w prawdziwym życiu, największym potworem zawsze pozostaje człowiek. I tej prawdy trzyma się autorka, zanurzając się w otchłanie ludzkiej niegodziwości, nienawiści i bestialstwa. Sama groza nie jest tu dosłowna, autorka stara się unikać tanich chwytów, więcej tu opisów, ciągłego budowania napięcia, nastroju niepewności, osaczenia.

Głód Almy Katsu to doskonały dreszczowiec, nieustannie trzymający w napięciu, oparty na znakomicie wykorzystywanym suspensie. Największą siłą tej powieści są opisy, tak sugestywne i niepokojące zarazem, że pozostaną z wami jeszcze długo po lekturze. Katsu w niesamowity sposób opowiada historię, płynnie przechodzi od historii do fikcji i znakomicie rozkłada akcenty. Przede wszystkim potrafi jednak wywołać w czytelniku strach a to największa zaleta.

 

Głód
Autor: Alma Katsu
Tłumaczenie: Danuta Górska
Gatunek: Horror
Wydawnictwo: Albatros
Data premiery: 19 września 2018

 

 

 

Za materiał do recenzji dziękujemy wydawnictwu:

 

http://www.wydawnictwoalbatros.com/

 

CHCESZ WIĘCEJ CIEKAWYCH RECENZJI KSIĄŻEK? POLUB TĘ STRONĘ:

 

Damian Drabik Administrator

Rocznik 1992. Z wykształcenia historyk sztuki i kulturoznawca, z zamiłowania pożeracz filmów, książek i szeroko pojętej popkultury.

Damian Drabik

Rocznik 1992. Z wykształcenia historyk sztuki i kulturoznawca, z zamiłowania pożeracz filmów, książek i szeroko pojętej popkultury.