„Predator” 1987 – klasyk kina akcji

Zrealizowany w 1987 roku Predator w reżyserii Johna McTiernana to niekwestionowany klasyk gatunku, a zarazem produkcja która utwierdziła pozycję Arnolda Scharzeneggera jako jednego z czołowych aktorów kina akcji ubiegłego wieku. Fabularnie film McTiernana nie wyróżniał się szczególnie na tle podobnych obrazów. Twórcy wykorzystali chętnie opowiadaną historię o łowcy, który sam staje się zwierzyną łowną. A jednak film nie tylko zachwycił ówczesnych widzów, ale na dobre zapisał się w kanonie najlepszych filmów akcji w historii, otwierając jednocześnie uniwersum, które z czasem połączyło się z serią Obcy, a także stało się inspiracją dla twórców gier i komiksów.

Predator to łowca prawie doskonały. Chroniony przez zaawansowaną technologicznie zbroję, może być niewidzialny, co znacząco utrudnia walkę z nim. W pierwszym filmie dowiadujemy się, że przybył z obcej planety aby urządzić polowanie na ludzi. Cała historia sprzed okresu, nim dotarł na Ziemię oraz jego motywacje nie zostały tutaj wyjaśnione. W późniejszych częściach i komiksach możemy dowiedzieć się na jego temat dużo więcej. U McTiernana symbolizuje on przede wszystkim potęgę, z jaką nie sposób się mierzyć, bez względu na to ile testosteronu w postaci znakomicie wyszkolonych komandosów stawi mu czoła. Tym razem jednak kosmita nie przewidział, że trafi na grupę ludzi pod dowództwem Alana Schaeffera.

Pierwotny scenariusz filmu nosił tytuł Hunter, a tytułowy kosmita miał mieć głowę psa z jednym okiem. Kolejne prace nad kostiumem nie przynosiły jednak zadowalającego rezultatu. I dobrze, bo w rezultacie zatrudniono Sama Winstona, który wcześniej pracował chociażby przy Terminatorze Ostateczny wygląd kosmicznego łowcy jest naprawdę powalający. Łowca nie był generowany komputerowo. Niewidzialnego Predatora wykreowano za pomocą techniki dwukrotnego filmowania: raz z aktorem, a drugi raz bez pod innym kątem. Po nałożeniu na siebie obrazów otrzymano ruch samego zarysu sylwetki, a efekt widoczny na ekranie do dzisiaj robi interesujące wrażenie. 




Film prezentuje stereotypowy i uwielbiany w tamtym czasie obraz napakowanego macho, któremu nie straszne żadne niebezpieczeństwa. Jak można od razu zauważyć prawie cała obsada składała się z byłych sportowców: kulturystów, zapaśników, futbolistów i koszykarzy. Rzuca się w oczy także mizerne aktorstwo i niewyszukane dialogi służące tylko po to, aby podkreślić z jakimi twardzielami mamy do czynienia. Ilość testosteronu jest olbrzymia i pod tym względem film McTiernana wpisuje się w typowy schemat b-klasowego kina lat 80. W rzeczywistości jednak twórca ogrywa konwencję, igrając z wizerunkiem twardego mężczyzny, stawiając bohaterów w sytuacji, w której przestają panować nad wydarzeniami, sami stają się zwierzyną, a obwód bicepsa przestaje mieć jakiekolwiek znaczenie. McTiernan trzyma w napięciu ukazując nierówną walkę, początkowo strasząc przede wszystkim tym, czego nie widać i nie sposób zrozumieć. Spore wrażenie robiło pokazanie ujęć oczami samego Predatora, które rewelacyjnie budowały klimat, poczucie osaczenia i napięcie.

Ogromną zaletą tej produkcji są świetne zdjęcia, które podsycają poczucie zagrożenia i budują atmosferę strachu i lęku. Widz cały czas siedzi ze wzrokiem wbitym w ekran. W parze ze zdjęciami idzie naprawdę klimatyczna muzyka. Całość w połączaniu z trzymającą w napięciu akcją jest w stanie w pełni zadowolić widza. Śmiało można powiedzieć, że produkcja McTiernana mimo upływu prawie trzydziestu lat od premiery nadal zachwyca i może być przykładem jak zrealizować bezkompromisowy film akcji, brutalny, intrygujący, trzymający w napięciu, a zarazem buńczuczny i bardzo hałaśliwy, całkowicie pozbawiony zbędnych elementów, w którym liczy się tylko czysta rozrywka.

Tomasz Drabik

Predator
Reżyseria: John McTiernan
Scenariusz: Jim Thomas, John Thomas
Obsada: Arnold Schwrzenegger, Elipidia Carrillo, Carl Weathers, Bill Duke, Jesse Ventura, Sonny Landham, Richard Chaves, Kevin Peter Hall i inni
Muzyka: Alan Silvestri
Zdjęcia: Donald McAlpine
Gatunek: Akcja, Fantastyka
Produkcja: USA
Rok produkcji: 1987

 

 

CHCESZ WIĘCEJ RECENZJI NAJNOWSZYCH FILMÓW? POLUB TĘ STRONĘ:

 

Error: Access Token is not valid or has expired. Feed will not update.
This error message is only visible to WordPress admins

There's an issue with the Instagram Access Token that you are using. Please obtain a new Access Token on the plugin's Settings page.
If you continue to have an issue with your Access Token then please see this FAQ for more information.